Saturday, May 14, 2011

LETAK NOH BERTANDING DI DUN

""Kita sudah bersiap sedia seolah-olah esok pilihan raya dan kita beri tumpuan penuh pada kawasan ‘putih’ dan ‘kelabu’ di Selangor yang kita yakin beroleh kemenangan.” - Noh Omar, Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0513&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_28.htm

Kata Noh, Umno mensasarkan untuk memenangi 30 kerusi di Selangor dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Kalau diambil kira 20 kerusi yang kini dipegang oleh Umno, BN akan menang besar iaitu 50 kerusi dari 56 kerusi di Selangor.

Kalau Noh bermaksud hanya menang 30 kerusi, ianya bermakna pertambahan hanya 10 kerusi. Apa pun scenarionya, maksud Noh ialah BN akan menawan semula Selangor dari pembangkang.

Merdu bunyinya kenyataan Noh kepada penyokong-penyokong BN seolah-olah pembangkang begitu lemah di Selangor. Seolah-olah Selangor akan diserah bulat-bulat kepada BN.

Dengar khabar, Selangor kini tidak ubah seperti Kelantan. Di Kelantan, ketua-ketua bahagian merasakan lebih menguntungkan berada di bawah Pas. Di Kelantan, peruntukan kini disalurkan melalui ketua-ketua bahagian.

Suasana yang sama berlaku di Selangor. Bukan setakat ketua-ketua bahagian sahaja yang menerima peruntukan, Timbalan Ketua Bahagian juga turut diberi bantuan kewangan.

Selangor beruntung mendapat Perdana Menteri sebagai Pengerusi Perhubungan. Sekurang-kurangnya mudah peruntukan disalurkan.

Noh patut berterus-terang dengan Najib mengenai apa yang berlaku di Selangor. Pemimpin Selangor kini hanya berminat untuk mengambil tahu bahagian masing-masing daripada menumpukan usaha menawan Selangor dari pembangkang.

Ini termasuk Noh sendiri. Setiap kali Najib melawat Selangor, destinasi beliau hanya Tanjung Karang, kawasan Noh.

Apa sasaran Noh? Nak menang di Tanjung Karang saja atau nak menawan Selangor?

Di akar umbi, pelbagai tuduhan liar dilontarkan terhadap Noh. Ada yang mengatakan Noh hanya berminat untuk memastikan beliau tidak kalah di Tanjung Karang kerana mahu kekal sebagai Menteri Kabinet.

Ini tuduhan. Noh pun maklum akan tuduhan ini.

Masa semakin singkat untuk Umno membuat persiapan menawan Selangor. Apa yang harus Najib lakukan?

Sudah tiba masanya Najib mengenalpasti Menteri Besar Selangor yang baru untuk mengepalai persiapan Selangor.

Kalau Noh tidak berminat, serahkan jawatan tersebut kepada orang lain. Atau Najib letakkan Noh sebagai calun diperingkat DUN.

Jika tidak, tiada seorang pemimpin Umno di Selangor akan memperdulikan Selangor. Masing-masing hanya mahu mempertahankan bahagian masing-masing.

No comments: