Monday, March 1, 2010

SIAPAKAH PEMIMPIN UMNO BERSIKAP MALAYSIAN-MALAYSIA?

Adakah MPM atau Majlis Perundingan Melayu pengganti Umno?

Orang Melayu sudah berpuak-pauk dan berparti-parti. Sebenarnya apa perlunya Majlis Perundingan seumpama ini kerana Umno masih mampu memperjuangkan hak-hak orang Melayu kalau pemimpin-pemimpinnya memilih untuk menjadikan ketuanan Melayu asas utama perjuangannya dan bukannya memperjuangkan kepentingan peribadi masing-masing.

Tetapi bekas Ketua Perhubungan Umno Selangor Khir Toyo berpandangan tidak mustahil MPM mengambil peranan dari Umno untuk memperjuangkan hak keistemewaan orang Melayu.

Kata Khir Toyo: " "Saya lihat hari ini banyak isu melibatkan hak kepentingan orang Melayu diperjuangkan oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Negara (Perkasa) dan lain-lain lagi sehinggalah kepada penubuhan MPM. Sebagai sebuah parti yang ditubuhkan berasas perjuangan memelihara hak serta kepentingan orang Melayu, saya fikir UMNO seharusnya memainkan peranan lebih aktif dalam soal-soal yang melibatkan orang Melayu."

Lebih serius apabila Khir Toyo berkata ada segelintir pemimpin UMNO bersikap seperti 'Malaysian-Malaysia' ekoran terlalu banyak memenuhi tuntutan yang dibuat kaum lain. Siapa mereka? Hanya Khir Toyo yang mengetahui siapa mereka ini.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0301&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_05.htm

1 comment:

Unknown said...

salam, mudah sahaja kenapa ngo melayu brtambah aktif dan diminati olih orang melayu...mau tau ..
kah...kah...sbb umno dah gagal membela melayu...ngok!!!