Sunday, October 19, 2008

MUHYIDDIN LAYAK JADI TIMBALAN PRESIDEN

MUHYIDDIN Yassin kini layak bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno semalam selepas memperolehi 39 pencalonan.

Seperti mana kata Nazri Aziz: ''Kita kena ingat bahawa siapa yang bakal dilantik menjadi Timbalan Presiden UMNO bakal juga dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri malah boleh jadi Perdana Menteri kalau apa-apa berlaku kepada Perdana Menteri.

''Melihat kepada ketiga-tiga calon Timbalan Presiden UMNO, Muhyiddin seorang saja Ahli Parlimen manakala Ali Rustam cuma Ahli Dewan Undangan Negeri dan Mat Taib pula hanya Senator.

''Macam mana Ali Rustam dan Mat Taib hendak jadi Timbalan Perdana Menteri? Mereka tidak layak dan kalau hendak juga kita terpaksa berdepan dengan pilihan raya kecil, ia akan jadi masalah nanti."
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1019&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm

Bagaimanapun ada desas desus mengatakan golongan tertentu pro-Pak Lah mahu adakan pertandingan untuk jawatan tersebut malahan ada juga di kalangan orang Najib Razak juga mahukan pertandingan kerana kepentingan peribadi.

Apapun ia hanya impian. Berdasarkan trend pencalonan, jelas Mat Taib dan Ali Rustam sukar mendapat cukup pencalonan untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden. Kita tunggu pencalonan dari Kepala Batas.

PENCALONAN TERKINI

Presiden: Najib Razak (45 pencalonan); Timbalan Presiden: Muhyiddin (39), Ali Rastam (3), Muhammad Taib (3); Naib Presiden: Hishammuddin Hussein (35), Shafie Apdal dan Zahid Hamidi (21), Khaled Nordin (12), Syed Hamid Albar (7), Rais Yatim (5), Shahidan Kassim (3), Jamaluddin Jarjis dan Mohd Hassan (2), Annuar Musa (1).

KETUA PEMUDA

Mukhriz Mahathir (56), Khairy Jamaluddin (30), Khir Toyo (25), Zahidi (1)

No comments: