Saturday, October 18, 2014

GHAFUR SALLEH SILAP, RAKYAT DI SEMENANJUNG KINI BERPENDAPATAN TINGGI



Blog pro Pas, Greenboc, menyiarkan video Youtube di atas di mana Ahli Parlimen Kalabakan (Sabah) Ghafur Salleh mempertikaikan kenyataan Muhyiddin Yassin mengenai kadar kemiskinan semakin berkurangan.

Mempertikaikan kenyataan Muhyiddin bahawa peratusan keluarga miskin kini hanya 1.7 peratus, Ghafur mendesak supaya diadakan satu jawatankuasa Parlimen untuk membanci pendapatan setiap keluarga di Sabah.

Apa yang menarik ialah Ghafur adalah Ahli Parlimen dari Umno yang mempertikaikan kenyataan Timbalan Presiden Umno.

Yang lebih penting dari itu ialah, adakah Ghafur saja yang merasakan bahawa rakyat Sabah miskin?

Bagaimana dengan Ahli-ahli Parlimen Umno yang lain? Adakah rakyat di kawasan mereka kaya raya dan tidak semiskin rakyat di Kalabakan? Atau Kalabakan merupakan satu-satunya Ahli Parlimen Umno yang miskin?

Setakat ini hanya Kalabakan satu-satunya Ahli Parlimen yang bimbang dengan keadaan ekonomi rakyat. Ahli-Ahli Parlimen lain dari Semenanjung tidak pernah pun membangkit masalah ini.

Tetapi kalau diteliti latar belakang Ahli-Ahli Parlimen Umno, ada kemungkinan hanya rakyat Kalabakan sahaja yang miskin berdasarkan purata pendapatan mereka.

Kita ambil contoh Ahli Parlimen Rompin Jamaluddin Jarjis. Kalau diambil kira pendapatan beliau - berdasarkan pegangan beliau dalam Syarikat Penerbangan Malindo, hotel 5 bintang bersebelahan PWTC, IPP janakuasa elektrik di Kedah dicampur dengan gaji beliau sebagai Ahli Parlimen, Penasihat Perdana Menteri dan Pengerusi Prima, sudah pasti purata pendapatan rakyat di kawasan Parlimen beliau termasuk Orang Asli mencecah ratusan ribu Ringgit, melebihi pendapatan purata RM5,900 sebulan yang diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wahid Omar baru-baru ini.

Kalau dihitung, rakyat di Pekan (Najib Razak), Baling (Azeez Rahim), Jerlun (Mukhriz Mahathir), Sembrong (Hishammuddin Hussein), Bagan Datok (Zahid Hamidi), Pasir Salak (Tajuddin Rahman) dan banyak lagi, rakyat di kawasan mereka pasti terdiri dari golongan kaya kerana pendapatan mereka bila dicampur dengan pendapatan rakyat sudah pasti melebihi RM5,900.

Pendapatan dan kekayaan Ahli-Ahli Parlimen ini sudah parti cukup untuk menaikkan purata pendapatan rakyat Semenanjung. 

Atas sebab itulah Kerajaan mempertahankan kajian Wahid bahawa rakyat Malaysia hari ini hampir kaya dengan pendapatan bulanan RM5,900.

No comments: