Thursday, January 23, 2014

PETROL RON95 HANYA UNTUK ORANG MISKIN

PETALING JAYA: Dalam usaha untuk mengurangkan perbelanjaan kerajaan dan memastikan semua subsidi kerajaan dinikmati rakyat Malaysia yang layak sahaja, harga subsidi bagi bahan api RON 95 dijangka hanya disediakan untuk golongan miskin.
Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor membuat pendedahan ini pada Khamis sambil menambah dasar harga baru akan berkuatkuasa pada Mei atau Jun tahun ini.
"Kami mahu mengenakan kenaikan hanya kepada mereka yang mampu. Seseorang mungkin memandu (Toyota) Alphard ataupun Mercedes (Benz) tetapi mereka masih menggunakan petrol RON95."
Beliau berkata mungkin mereka yang tidak layak untuk membeli minyak RON95 pada harga subsidi, hanya layak untuk membeli petrol RON97.
Jelapang: Kita setuju kalau orang kaya dicukai lebih sedikit. Kita setuju mereka-mereka yang menggunakan Alphard, Hummer, Mercedes diwajibkan menggunakan petrol RON 97 yang lebih mahal harganya kerana kebanyakan yang menggunakan kereta-kereta ini adalah anak-anak Menteri, para Menteri, ketua-ketua Umno dan para kontraktor yang mendapat projek kerajaan.
Rasanya elok juga Tengku Adnan menyenaraikan jenis kereta yang akan diwajibkan menggunakan Ron 97 sebelum rakyat melenting.
Sementara menunggu pelaksanaan peraturan baru ini, elok juga Tengku Adnan membaca artikel berikut yang ditulis oleh blogger permotoran Paul Tan.

6 comments:

Anonymous said...

Sama jugak pemberian biasiswa, tanah, AP, lesen berniaga dll yang tidak harus diberi kepada mereka yang dah kaya dan mampu.

Buat malu je tapi muka mereka ni masih semyum simpul bila dapat.

Anonymous said...

1) Nampaknya kjaan mdengar teguran Abdul Kadir Jasin dgn menghadkan penggunaan ron95.

2) Tetapi ini tidak cukup. Menteri2 masih mgunakan lebuhraya secara percuma krn tol ditanggung oleh kjaan. ada kereta menteri digunakan diluar masa bekerja. hadkan bayaran tol utk menteri.

3) hadkan juga penggunaan petrol terhadap menteri, ahli parlimen.

4) had penggunaan jet oleh PM, TPM.

5) hadkan keluar negara oleh PM. TPM. TPM sentiasa keluar negara. apa hasilnya? tak pernah nampak hasil pun.

6) hadkan pergerakan rosmah mansor.

7) hadkan percutian menteri dan PM ke asia sahaja. terlalu ramai menteri ke London bercuti

8) apa tujuan PM /TPM ke London New York. Utk shopping atau utk cari pelaburan negara. kurangkan.

9) rasuah. sprm cuba check siapa pegawai kerajaan yg selalu keluar dibawa kluar negara oleh kontraktor. tak mungkin ini pun sprm tak tahu.

10) check pegawai2 menteri. berapa kekayaan mereka

Anonymous said...



tambah sikit tuan


boleh tak pm suruh menteri2 jgn pakau outrider. pm tpm pakai dah cukup. menteri tak payahlah. dato bandar pun pakai outrider.. apa jadahnya

Anonymous said...

Hadkan bang Non jgn pergi Jepun.. mwahahahaha...

Anonymous said...

Sangat sangat sangat setuju..baru mrk rasa mcmana rakyat susah menanggung hidup

Anonymous said...

Nak pau golongan middle class lsgi ke kjaan ni. Cukup lah letrik naikk peetrol naik. Nak pau apa lAgi dari middle class ni