Tuesday, October 29, 2013

UNIVERSITI UTARA MALAYSIA DIKUASAI PEMBANGKANG?

Ada yang bergurau mengatakan Universiti Utara Malaysia merupakan bahagian Umno yang ke 192 (Umno hanya mempunyai 191 bahagian) dan Ketua Bahagiannya ialah Naib Canselor Prof Mohamed Mustafa Ishak.

Katanya apabila Prof Mustafa mengeluarkan kenyataan, nadanya lebih Umno dari mana-mana Ketua Bahagian Umno termasuk Presiden Umno sendiri.

Itulah penghayatan pemerhati politik Umno.

Tahun lepas, apabila pilihanraya kampus diadakan, perwakilan pelajar yang menyokong kerajaan menang besar menewaskan penyokong pembangkang 34-2 dan UUM di kenali sebagai kubu kuat kerajaan.

Semalam, blog-blog pembangkang mendabik dada mengatakan kononnya UUM jatuh ke tangan Pro-Mahasiswa yang dikenali pro-pembangkang walaupun laporan tersebut tidak benar.
http://bjbrigedkibaranbendera.blogspot.com/2013/10/pilihanraya-kampus-2013-pro-aspirasi.html

Menurut laporan yang agak sahih, calon Pro-Aspirasi memenangi 15 kerusi, Pro-Mahasiswa 13 kerusi, Hijrah 6 kerusi dan Bebas 2 kerusi.

                                                
Atas kertas, Pro-Aspirasi memenangi kerusi terbanyak. Tetapi kalau dicampur kesemua kerusi yang dimenangi kumpulan lain, Pro-Aspirasi tewas dengan 6 kerusi.

Dengan kata lain, kumpulan pro-pembangkang menguasai minda pelajar UUM buat pertama kali sejak UUM ditubuhkan pada 16 Feb 1984 dan di bawah pentadbiran Prof Mustafa.

P/S: Pelajar listen, listen, listen... Bawani adalah antara pemenangnya.

No comments: