Wednesday, May 25, 2016

SINGAPURA BERTINDAK: BANK DIKAITKAN DENGAN 1MDB DIARAH TUTUP KEDAI

Image result for 1mdb

SINGAPURA: Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) telah memberi notis kepada BSI Bank Ltd (BSI Bank) mengenai hasrat untuk menarik balik statusnya sebagai bank saudagar disebabkan perlanggaran serius keperluan anti pengubahan wang haram, pengawasan pengurusan yang lemah terhadap operasi bank serta salah laku teruk oleh sebahagian kakitangan bank itu.

Selain itu, MAS telah merujuk enam nama daripada pengurusan kanan dan kakitangan BSI Bank kepada Pendakwa Raya untuk menilai sama ada mereka telah melakukan kesalahan jenayah.

"BSI Bank adalah kes kecuaian kawalan dan salah laku paling teruk yang pernah kami lihat dalam sektor kewangan Singapura.

"Ia adalah satu peringatan jelas kepada semua institusi kewangan untuk memikul tanggungjawab anti pengubahan wang haram secara serius," kata Pengarah Urusan MAS, Ravi Menon dalam satu kenyataan di sini.

"Kawalan perlu kukuh, pengawasan sentiasa berwaspada dan budaya pengurusan mesti menekankan integriti dan kesedaran risiko profesional.

"MAS amat komited untuk melindungi integriti dan reputasi pusat kewangan Singapura. Tidak ada kompromi mengenainya," tambah beliau.

BSI Bank telah beroperasi sebagai bank saudagar di Singapura sejak November2005 di mana ia menawarkan pelbagai perkhidmatan perbankan swasta.

Ia adalah anak syarikat milik penuh BSI SA, sebuah bank yang diasaskan pada 1873 dan beribu pejabat di Switzerland.

MAS berkata, pelanggan BSI Bank diberi jaminan yang bank itu mampu bayar dan mempunyai aset melebihi liabiliti dan komitmennya.

Ia juga mempunyai sokongan penuh bank induk, BSI SA di Switzerland, kata pihak berkuasa itu.

MAS kini bekerjasama rapat dengan Pihak Berkuasa Pengawasan Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA), pengawal selia BSI SA, untuk menyelia penutupan yang teratur di Singapura.

MAS berkata, FINMA telah meluluskan pengambilalihan keseluruhan BSI Group oleh EFG International, sebuah bank yang diberi kuasa oleh FINMA dan beribu pejabat di Switzerland.

Demi kepentingan pelanggan BSI Bank, MAS akan membenarkan pemindahan aset dan liabiliti anak syarikat bank itu di Singapura kepada EFG Bank AG cawangan Singapura atau kepada entiti induk, BSI SA.

Pada 2011, MAS telah memeriksa BSI Bank dan mendapati kelemahan dasar dan proses pada jabatan yang menjana pendapatan dan penguatkuasaan lemah oleh fungsi kawalan.

Kelemahan terbabit telah diperbetulkan, katanya.

Pada 2014, MAS sekali lagi memeriksa bank itu dan menemui beberapa kelemahan serius dalam pemeriksaan ketekunan wajarnya ke atas aset, yang menyokong dana pelaburan yang distruktur untuk pelanggan bank berkenaan.

Berikutan penemuan pelbagai kelemahan yang berulang dalam regim kawalannya, MAS telah mengarahkan pengurusan BSI Bank meningkatkan penelitian proses pengurusan risiko dan kawalan dalamannya.

Pemeriksaan ketiga lebih intrusif oleh MAS pada 2015 mendedahkan pelbagai pelanggaran peraturan anti pengubahan wang haram dan corak ketidakpatuhan yang berleluasa.

Keputusan MAS untuk menarik balik status BSI Bank sebagai bank saudagar itu dibuat selepas mengambil kira pelbagai kelemahan yang berulang seperti penemuan pemeriksaan pada 2015.

Kelemahan kawal selia khusus, termasuk memproses pelbagai transaksi luar biasa yang pada dasarnya diluluskan tanpa nilai ekonomi.

Kelulusan transaksi seperti itu berdasarkan semata-mata kepada kepercayaan perwakilan pelanggan walaupun dokumentasi tidak mencukupi dan kebimbangan telah ditimbulkan oleh pegawai pematuhan bank.

Ini adalah kali pertama MAS menarik balik kelulusannya untuk bank saudagar sejak 1984, apabila Jardine Fleming (Singapore) Pte Ltd ditutup berikutan kelemahan serius dalam khidmat nasihatnya.

MAS menemui bukti mencukupi pengabaian tugas dan kegagalan melaksana tanggungjawab pengawasan bagi pihak pengurusan kanan BSI Bank.
Kenam-enam pengurusan kanan dan kakitangan BSI Bank dinilai untuk kemungkinan kesalahan jenayah ialah Hans Peter Brunner, bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Raj Sriram, bekas Timbalan CEO, Kevin Michael Swampillai, Ketua Perkhidmatan Pengurusan Kekayaan, Yak Yew Chee, bekas Pegawai Bank Kanan, Yeo Jiawei, bekas Perancang Kekayaan dan Seah Yew Foong Yvonne, bekas Pegawai Kanan Bank.

MAS juga memberikan notis kepada BSI Bank untuk mengenakan penalti kewangan S$13.3 juta (S$1=RM2.95) untuk 41 pelanggaran Notis MAS 1014 - Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Memerangi Pembiayaan Keganasan.

Pelanggaran terbabit termasuk kegagalan melaksana ketekunan wajar pelanggan yang dipertingkat ke atas akaun berisiko tinggi dan memantau transaksi pelanggan yang mencurigakan secara berterusan.

MAS menetapkan institusi kewangan di Singapura mematuhi secara tegas terhadap peraturan mengenai anti pengubahan wang haram serta memerangi pembiayaan keganasan.

Sepertimana semua pusat kewangan dan perniagaan antarabangsa utama lain, Singapura menghadapi risiko digunakan sebagai saluran aliran kewangan haram.

MAS sedang menjalankan semakan penyeliaan ke atas beberapa institusi kewangan dan akaun bank lain di mana transaksi mencurigakan serta luar biasa telah berlaku.



No comments: