Friday, September 30, 2011

MUHYIDDIN: PENGUNDI "PENAT" TENGOK MUKA LAMA

"...umumnya para pengundi mahu Umno menurunkan calon-calon muka baru pada pilihan raya umum ke-13.

“Calon yang boleh menang, yang paling penting ialah sama ada calon (diturunkan) boleh diterima dan boleh menang, meskipun calon itu sudah lama menjadi ketua bahagian, menang tanpa cabaran dan menjadi ahli Parlimen sebelum ini.

“Tetapi apabila kita tanya orang ramai, mereka berkata ‘ah, orang itu sudah terlalu lama, kami sudah penat. Kami mahukan seseorang yang baru’. Itulah maklum balas yang kami terima.”
http://www.themalaysianinsider.com/print/bahasa/pru-13-pengundi-mahu-umno-letak-muka-baru-kata-muhyiddin/

Sekurang-kurangnya Muhyiddin Yassin berani mengeluarkan kenyataan seumpama ini.

Kita juga berharap Muhyiddin juga berani menyampaikan mesej ini kepada Menteri-Menteri yang "tarikh luput"nya sudah lama berlalu.

Antaranya Rais Yatim, Nor Mohamed Yakcop, Nazri Aziz dan Mustapha Mohamad.

Lazimnya, pemimpin hanya berani menegur golongan bawahan sahaja tetapi bila tiba masanya "muka yang penat" inilah juga yang dicalunkan.

Di akar umbi sekarang ini, yang telah pencen pun masih mengidam hendak menjadi calon. Antaranya AO dan SHA.

Baguslah sekiranya Muhyiddin awal-awal lagi menyatakan pendirian parti mengenai calon PRU-13. Tetapi biar lah adil. Kalau yang "muka penat" itu Menteri, gugurkanlah mereka.

Kita takut, bila tiba masanya, ada yang "penat" ini kekal kerana isteri beliau dengan isteri bos akrab atau ada "muka penat" yang meraung menangis depan bos minta satu penggal lagi seperi mana seorang Menteri Besar pernah lakukan kepada Tun Dr Mahathir Mohamad dulu sampai satu negeri jatuh ke tangan pembangkang.

Adakalanya, sesuatu kenyataan itu dibuat untuk dilihat popular sahaja. Bagi sesetengah pemimpin, menang jawatan dalam parti menjadi keutamaan dari memenangi pilihanraya.

Kalau Menteri tertentu bakal menentukan nasib seseorang di dalam pemilihan Umno, walau penat macam mana pun mukanya, beliau akan kekal sebagai Menteri.

Kita dah masak dengan budaya Umno ini.

No comments: