Saturday, May 1, 2010

PETRONAS SAHKAN TELAGA MINYAK MILIK BRUNEI

"Petronas confirms that following the exchange of letters, the production sharing contracts covering Blocks L and M, which were awarded in 2003 to Petronas Carigali Sdn Bhd and Murphy Sabah Oil Co Ltd were formally terminated on April 7 this year as these are no longer part of Malaysia. Blocks L and M are redesignated as Blocks CA1 and CA2 respectively."

Petronas ingin mengesahkan bahawa kesan dari pertukaran surat, kontrak pengeluaran (minyak) bersama melibatkan blok L dan M (telaga minyak), yang telah diberikan pada tahun 2003 kepada Petronas Carigali Sdn Bhd dan Murphy Sabah Oil Co Ltd telah ditamatkan secara rasmi pada 7 April tahun ini kerana blok-blok ini BUKAN LAGI SEBAHAGIAN DARI MALAYSIA. Blok L dan M kini ditukar nama kepada Blok CA1 dan CA2.

Itulah kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Petronas sebentar tadi yang mengesahkan dua telaga minyak milik Malaysia diserahkan kepada Brunei semasa pemerintahan Pak Lah.

Pak Lah akan diingati bukan sahaja kerana Islam Hadhari dan kelesuan beliau semasa majlis. Beliau juga akan diingati kerana menyerah dua telaga minyak bernilai RM320 bilion kepada Brunei.
http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/5/1/nation/20100501093852&sec=nation

4 comments:

Anonymous said...

Salam,
pak lah sepatutnya tak payah la menafikan,mmg banyak keraguan dalam pemerintahan paklah.Kelembutan pak lah dalam berpolitik hampir menggadaikan negara semasa pemerintahannya.
wasslam
-Pengundi Muda-

Anonymous said...

Pulau Batu Putih dengarnya dia juga tahan brake

PARPUKARI said...

Salam Bro, saya sudah masukkan link bro ke dalam blog saya!

good explanation!

Anonymous said...

Salam,

Nasib baiklah PM lembek selalu tidur ni memegang jawatan selama satu penggal lebih.Jika tidak seluroh Malaysia ini akan tergadai.Kenapa tidak,kerana dalam masa yg singkat itu kita telah hilang sebuah pulau dan dua kawasan carigali minyak yg amat bernilai.Kita juga hampir tergadai kedaulatan Wilayah Ishkandar apabila PM Dollah ini mencadangkan rakyat Singapore boleh masuk bebas tanpa mengguna pasport seperti sebahagian negara mereka sendiri.

Askar Tua