Friday, September 12, 2014

WAHID: ORANG KAMPUNG TAK FAHAM APA ITU "MEAN", APA ITU "MEDIAN"!


PENING Jelapang baca penjelasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Wahid Omar mengenai pendapatan purata isirumah. (lihat artikel di atas)

Hari ini, Wahid berkata apa yang beliau maksudkan ialah "pendapatan mean" bukan "median".

Kita di kampung manalah faham apa itu "mean", apa itu "median".

Mungkin orang Pedu di Parlimen Padang Terap seperti Mahdzir Khalid faham apa itu "mean" dan apa itu "median".

Seeloknya Wahid turun lah ke kampung-kampung seperti Gemenceh di Negeri Sembilan, Padang Pak Amat di Kelantan dan Kampung Boyan di Sarawak menjelaskan apa itu "pendapatan mean dan median".

Setahu kita, di akar umbi ini, tahap pendapatan yang dinyatakan oleh Wahid itu hanya sebuah mimpi buat kami di kampung. 
http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/kajian-pendapatan-isi-rumah-termasuk-pendapatan-bukan-gaji-kata-wahid-omar

11 comments:

Anonymous said...

Kalau kita tak ambil port tentang apa yg wahid omar sebut pasal mean & median, pendapatan isi rumah, ada masalah ke? Tak penting benda ni untuk di 'viral'kan.

Anonymous said...

Komunikasi failed....

Anonymous said...



it just shows how out-of-touch of government is. data doesn't tell the whole story Mr Minister.

Go and go down and understand how the people are struggling to make ends meet now.

So out of touch

Anonymous said...

Bahaya bila guna mean untuk buat decision. Sbb mean punya coverage hanya setengah aje. Lagi separuh diabaikan.

Anonymous said...

'Spread'nya mana?

Anonymous said...

Wahid kata cuma 3.5 juta isirumah berpendapatan bawah RM4238 dalam 2014. Tapi website BR1M memaklumkan dalam Feb 2014, sebanyak 5.1 juta isirumah mendapat BR1M 3.0.

Untuk menerima BR1M, perlu pendapatan isirumah di bawah RM3,000.

Kenapa info BR1M tak tally dengan apa yang Wahid cakap?

Anonymous said...

All for sake of KPI, NKRA etc. All great numbers for Pemandu's report. Normal citizen don't feel it. Kalau mean tu sbb org kaya naik income from 80k to 100k per month buat apa,kalau org biasa naik gaji RM 50 sahaja?

Anonymous said...

5900 tu pendapatan purata rakyat malaysia. Bermakna kemasukan data semua pendapatan rakyat malaysia dari berjuta2 sebulan hingga yg beratus2 sebulan di puratakan. sajaje nk disensasikan org kg tak amik kisah pun.

Anonymous said...

Inilah ayat manusia yang hatinya busuk. Mereka faham tapi buat tak faham. Atau memang mereka memang tak tahu sebab tak lulus matematik. Mereka hidup senang di bandar dan selalu membuat andaian betapa susahnya hidup di kampung. Agaknya mereka tak pernah balik kampung kot masa hari raya. Sebab tulah mereka tak tahu kira berapa biji kereta di setiap buah rumah kat kampung. Apakah itu bukan lambang kejayaan kerajaan. Kalau masih dok kata kaum keluarga kat kampung susah sedangkan anak-anak semuanya senang, takkan itu pun nak salahkan kerajaan. Aku orang Pedu macam tok Det. Bila awak hina orang di kawasan macam kami, kami boleh lihat betapa jahatnya hati dan bodohnya awak. Awat kamu ingat orang kampung bodoh sangat ka. Aku pun masuk U dan belajar Fizik. You belajar apa. Tolonglah pakai akal dalam menulis dan belajar hormat orang. Memang orang tua aku tak faham apa itu mean ka median, tapi dia faham anaknya ada kerja dan setiap bulan dia terima wang dari anak-anak yang tak pernah habispun dia belanja. Kemiskinan memang berlaku di mana tapi tak seburuk yang awak tulis. Kalau jumpa, macam-macam agensi kerajaan yang bantu. Awak bolehlah, tak perlu buat apa-apa pun. Kalau rajin, awak pi la tolong Tok Guru selesai masalah kat Kelantan. Kat sana mana ada orang miskin. Semua kaya dan rumah banglo. Saja nak perli awak supaya ada akal sikit.

Anonymous said...

Anonymous said...
Kalau kita tak ambil port tentang apa yg wahid omar sebut pasal mean & median, pendapatan isi rumah, ada masalah ke? Tak penting benda ni untuk di 'viral'kan.
September 12, 2014 at 5:59 PM

Tak penting? Bila rakyat digula-gulakan dengan angan-angan menipu, tak penting?

Anonymous said...

Apa yg hebat sangat si AWO ni? Dah kucar kacirkan Telekom dan Maybank pastu jadi menteri...Kalau berjaya sebab kroni dan kurang integriti, apa yg nak diharapkan? Ramai lagi anak2 Muda Melayu yg bertaqwa, amanah dan berintegriti tinggi tetapi sebab tiada "kabel" dan :kroni" maka tertinggallah mereka di alam korporat yg korup dan dinafikan HAK. Usahlah fikir dah berjaya sikit boleh berlagak dan ketepikan ramai anak2 muda Melayu yg jauh lebih hebat. Anda berjaya bukan sebab integriti tetapi kabel dan dasar kroni! Tunggu AWO! ALLAH akan tanya mengapa kamu menganiaya ramai orang baik-baik dalam Telekom/ MAybank dan ambil kawan2 kamu yg kaki ampu lagi korup sebagai orang kanan.