Thursday, September 12, 2013

PEMIMPIN ATASAN UMNO MENANG TANPA BERTANDING, PEMIMPIN BAHAGIAN PANDAI-PANDAILAH JAGA DIRI

Sebuah akhbar berbahasa Melayu hari ini menimbulkan satu persoalan - adakah Ketua Pemuda Umno dan Ketua Wanita akan menang jawatan masing-masing tanpa bertanding?
http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130912/po_02/Shahrizat-Khairy-kekal-jawatan

Ini ekoran tindakan bekas Ketua Puteri Azalina Othman Said menarik diri dari menentang Shahrizat Abdul Jalil untuk jawatan Ketua Wanita.

Azalina menarik diri, kononnya, atas nasihat pemimpin tertinggi Umno. Ada yang mengatakan bahawa keputusan Azalina adalah disebabkan tiada sokongan untuk beliau di akar umbi. Sekarang ini trend mengugut pemimpin. Kalau pandai ugut, dapatlah jawatan nanti. Umum dulu nak bertanding, separuh jalan akan adalah orang bertandang bawa jawatan di dalam dulang.

Begitu juga dengan Khairy Jamaluddin yang sehingga ini tiada pencabar yang tampil untuk menentang beliau.

Pada kita, pemilihan Umno kali ini bukan lah pemilihan untuk mengukuhkan Umno yang kini diramalkan akan tewas di dalam PRU-14 nanti.

Pemilihan kali ini bukanlah bertujuan untuk memilih pemimpin TERBAIK untuk mengemudikan Umno bagi mengharungi BADAI POLITIK yang akan melanda parti KERAMAT itu pada tahun 2018 nanti.

Pemilihan kali ini tidak lain tidak bukan ialah untuk PEMIMPIN TERTENTU mempertahankan jawatan dan keistimewaan yang mereka NIKMATI sekarang ini.

Ada jet peribadi untuk ke London dan New York, ada drebar, ada pengawal peribadi dan petrol dan elektrik percuma yang mana rakyat biasa tidak pernah merasainya.

Najib Razak sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk mengekalkan jawatan Presiden dan Perdana Menteri. Muhyiddin Yassin pula sudah cukup berpuashati dengan jawatan Timbalan Perdana Menterinya.

Bagi pemimpin yang kini berstatus MENTERI, jawatan Menteri adalah segala-galanya. Jawatan Menteri datang dengan segala kemewahan sementara jawatan di dalam Majlis Tertinggi tiada sangat keistimewaannya.

Bagi mereka yang berstatus Menteri, bertanding jawatan Majlis Tertinggi amat tinggi risikonya. Kalau KALAH, takut-takut Perdana Menteri menggunakan kekalahan tersebut sebagai alasan untuk mencabut jawatan Menterinya dan hilanglah segala keistimewaan yang datang dengan nya.

Ada jawatan Majlis Tertinggi pun, tidak semesti bakal menjadi ahli Kabinet. Lihatlah apa yang berlaku kepada Azian Othman yang setakat dilantik Senator, Zainal Abidin Osman, Norraesah Mohd dan Bung Mokhtar Radin. Menang majlis tertinggi, tapi setakat itu sajalah perjalanan karier mereka. Itulah sebabnya ada Menteri yang enggan bertanding Majlis Tertinggi kali ini kerana takut kalah nanti. 

Itulah sebabnya Rais Yatim, Shahrizat Jalil dan beberapa pemimpin lain beria-ia sangat untuk mengekalkan status Menteri walaupun bukan Menteri lagi. Kalau tidak dapat status Menteri, jadi Pengerusi GLC jadi lah seperti Ghani Othman yang kononnya sangat berjasa kepada Johor sehinggakan 18 kerusi DUN jatuh ke tangan pembangkang termasuk kerusi Parlimen Batu Pahat yang merupakan bumi di mana Umno dilahirkan.

Pemimpin seperti Nazri Aziz mahu terus menjadi Menteri walaupun dikaitkan dengan pelbagai isu dan skandal. Beliau tidak perlu bertanding kerana akan menjadi ahli Majlis Tertinggi menerusi lantikan Najib.

Semalam sebuah akhbar menyiarkan mengenai kemungkinan Ketua-Ketua Bahagian di kebanyakan negeri akan dicabar.

Katanya hampir separuh Ketua Bahagian akan dicabar dan Najib Razak mungkin gembira melihat perkembangan ini kerana mungkin pada beliau ini akan menyegarkan demokrasi di dalam Umno.

Tetapi sebenarnya, pemimpin atasan seperti Najib hanya berminat untuk memastikan mereka terus ditampuk pemerintahan sementara di bahagian, PANDAI-PANDAILAH KETUA-KETUA BAHAGIAN NAK HIDUP.

Yang di atas akan menang tanpa bertanding, yang di bahagian, lantaklah apa nak jadi.

Ini lah semangat pemilihan Umno kali ini.

No comments: