Wednesday, July 27, 2011

POPULARITI NAJIB MENINGKAT?

Timbalan Presiden Umno Muhyiddin Yassin baru-baru ini memberi gambaran bahawa PRU-13 akan diadakan dalam tempoh beberapa bulan ini.
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/7/25/nation/9167882&sec=nation

Ia memberi gambaran seolah-olah Umno dan parti-parti komponen BN sudah bersedia untuk mendapat mandat baru dari rakyat.

Dengan kata lain, Umno dan BN yakin sekiranya PRU-13 diadakan beberapa bulan ini, ia akan menang.

Mustahil Najib Razak dan Muhyiddin sanggup mengadakan PRU-13 untuk kalah. Kesimpulannya, Najib dan Muhyiddin yakin sekiranya PRU-13 diadakan, BN akan menang.

Persoalannya, benarkah BN akan menang sekiranya pilihanraya umum diadakan akhir tahun ini atau awal tahun hadapan?

Disember tahun lepas, satu kajian oleh Merdeka Center mendapati populariti Najib turun 3 peratus berbanding 6 bulan sebelumnya. http://www.merdeka.org/
http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/poll-shows-najibs-ratings-still-high/

Apakah di dalam suasana politik sekarang populariti Najib akan kembali pulih sehingga Najib dan Muhyiddin yakin akan menang sekiranya pilihanraya diadakan sekarang?

Atau adakah keputusan untuk mengadakan PRU-13 akhir tahun ini atau awal tahun depan adalah satu keputusan untuk memastikan Umno dan BN tidak kalah jika dibandingkan sekiranya PRU diadakan pada 2013?

Terlalu banyak isu untuk menyakinkan kita bahawa populariti Najib akan bertambah baik. Kita mengesyaki populariti Najib akan terus menurun sekiranya kajian dilakukan untuk 6 bulan pertama tahun ini.

Lihatlah saja kajian yang dibuat akhir tahun lepas. 82 peratus rakyat tidak faham apa inisiatif yang dimaksudkan Najib melalui Program Transformasi Ekonomi beliau dan 81 peratus orang Melayu juga tidak faham apa itu ETP sementara 59 peratus masih tidak puashati dengan usaha kerajaan membanteras rasuah.

Kajian ini dilakukan Disember tahun lepas. Bertambah baikkah suasana politik sekarang dengan isu Bersih dan isu cincin RM24 juta?

Yang menghairankan, kenapa Kerajaan menghadapi masalah menangkis isu-isu ini. Lihat blog berikut untuk melihat isu-isu yang kini menjadi buah mulut akar umbi:
http://www.financetwitter.com/2011/07/resign-or-snap-election-for-najib-herere-the-reasons.html

Apakah Umno dan BN sanggup mengharungi PRU-13 tanpa menangkis isu-isu ini?

Atau besar kemungkinan Umno, BN, Najib dan Muhyiddin merasakan isu-isu ini tidak mempunyai sebarang kesan kepada BN dan Umno di dalam PRU akan datang.

No comments: