Wednesday, May 25, 2011

PIALA DUNIA 2030 DI MALAYSIA?

Piala Dunia diadakan di Malaysia pada 2030?
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newssport.php?id=589101

Menurut Timbalan Menteri Sukan Razali Ibrahim, Malaysia akan membentangkan kertas kerja terperinci bagi Asean membida penganjuran Piala Dunia untuk tahun 2030.

Memang menjadi kebanggaan kita sekiranya Malaysia terpilih salah satu gelanggang di Asean untuk menjadi tuanrumah bagi perlawanan-perlawanan Piala Dunia.

Tetapi sebelum kita membuat bidaan tersebut, eloklah sekiranya Kementerian Sukan dan Persatuan Bolasepak Malaysia mencerminkan diri kita dahulu.

Di Malaysia, kebanyakan peminat lebih bangga menyarung jersi Liverpool, Arsenal atau Manchester United daripada jersi pasukan bolasepak Malaysia.

Malahan tengah malam Sabtu ini, Kementerian Sukan sendiri menganjur satu majlis dengan menjemput Perdana Menteri untuk menyaksikan siaran langsung perlawanan Piala Eropah di antara Barcelona dan Manchester United.

Sebelum kita turut membuat bidaan, eloklah kita cerminkan diri kita dahulu. Layakkah pasukan kita bertanding di dalam Piala Dunia? Bersihkan pasukan-pasukan liga kita dari rasuah?

Sudah menjadi tradisi kita hanya gah sebagai penganjur. Tidak lebih dari itu. Tak menang tak mengapa, janji kita jadi penganjur.

Memang tidak salah untuk kita membida menjadi penganjur Piala Dunia. Tetapi kita perlu menilai adakah kita akan dipilih sebagai penganjur untuk tahun 2030? Sekiranya kita yakin 150 peratus dipilih sebagai penganjur, teruskan usaha kita.

England membelanjakan RM75 juta hanya untuk pembidaan Piala Dunia dan gagal dipilih sebagai penganjur.

England negara kaya. RM75 juta tidak memberi kesan apa-apa kepada ekonomi mereka. Tetapi tidak kita.

No comments: