Saturday, October 9, 2010

IMIGRESEN: ORANG LAIN PUN RASUAH JUGA?

"adalah tidak adil bagi semua pihak menuding jari ke arah pegawai-pegawai Imigresen apabila anggotanya disiasat SPRM seperti dalam kes pendatang asing tanpa izin (PATI) di Port Dickson. Bila sampai ke Imigresen, maknanya sudah runtuh tiga peringkat pertahanan negara iaitu tentera (Tentera Laut Diraja Malaysia), Pasukan Gerakan Marin dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia. Imigresen adalah agensi terakhir tetapi orang terakhir yang akan terpalit." - Abdul Rahman Othman, Ketua Pengarah Jabatan Imigresen.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1009&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_19.htm

Apakah maksud kenyataan Ketua Pengarah Imigresen ini? Adakah beliau bermaksud bahawa bukan sahaja Jabatan Imigresen yang bergelumang dengan rasuah, Tentera Laut, Polis Marin dan Agensi Maritim juga mengamalkan rasuah?

6 comments:

Anonymous said...

salam.
iya la. bila pati nak datang melalui laut jumpa TLDM dan Agensi Maritim dan Polis Laut, lepas tu imigresen cop pasport je. patutnya yg kat laut tu kena tembak habis semua yg dtg ke Malaysia menurut ketua pengarah ramai pegawainya yg rasuah.kot tak ada yg bagi coklat dah kot kat dia.

Anonymous said...

inilah perangai manusia, susah nak mengaku kesalahan sendiri. Untuk menutup kelemahan sendiri salahkan oarang itu dan orang ini, bukan nya cuba nak cari jalan bagaimana nak menyelesaikan masalah dalaman. Aku rasa Jabatan Imigesen dah terikut2 dengan DSAI. Asyik cari salah orang lain. entahlah apa nak jadi Malaysia ni ...........

The Ghost said...

Macam org bodoh bercakap, sendiri punya salah, nak babitkan pihak lain pulak.

Anonymous said...

Biar apapun maksud orang besar imigresen itu, saya kira sekaranglah masanya yang terbaik untuk masalah ini dibongkar ke akar umbinya. Ini masalah negara, bukan lagi masalah kepartian.

Sejak lama dulu saya sudah mula terfikir bagaimana sempadan negara kita sangat rapuh dan mudah dibolosi oleh orang asing. Bukan seorang dua tetapi ratusan ribu bahkan mungkin juta PATI. Bagaimana ini boleh terjadi? Sekarang, masalah ini telah terjawab. Rupanya orang yang diamanahkan untuk menjaga pintu negara itu sendiri yang belot. Pagar itu sendiri yang makan padi. Pada mulanya saya tidak mahu bersangka buruk dengan mengatakan berlakunya rasuah. Tetapi, itulah hakikat. Laknat punya pegawai kerajaan. Jahanam punya pegawai imigresen. Jahil punya manusia. Ahli neraka pastinya jika Allah tidak ampunkan kamu.

Hukuman- tak memadai tukar tempat kerja tetapi
1 dibuang kerja dan dipenjarakan
2 diISAkan untuk tempoh yang lama kerana ini isu besar
3 dihukum tembak sampai mati macam puak Al Maunah, kerana menderhaka terhadap Yang DiPertuan Agong

masmerah

Angah said...

perlukan sisatan nih!

Anonymous said...

mslhnya PATI dtg dgn bot ada paspot lalu pusat pmriksaan IMIGRESEN distiap pntu msuk dan ada plk GERENTI masuk wlu syarat x lengkap,peg imigresen bertugas cop je paspot bg masuk spatutnya NTL (not to landed). tu la namanya ada udang sbalik batu knp PATI boleh snang2 lpas kawalan pntu masuk. klu dr laut dia masuk haram,x jmpe mane2 agensi pnguatkuasaan mcmne? laut bkn kcik. suh org bsar2 Imigresen ikot ronda tngah laut tngok bleh jmpr tak? ikot jgn pndai cakap nk salahkn agensi lain.