Saturday, September 18, 2010

SIAPA PEMEGANG EKUITI MELAYU?

“Data dan statistik terkini tentang kedudukan ekonomi pelbagai kaum negara ini perlu dimaklumkan kepada rakyat untuk membuktikan bahawa kedudukan orang Melayu di dalam ekonomi dan pelbagai sektor masih ketinggalan berbanding kaum lain.” Ia (data dan statistik kedudukan ekonomi pelbagai kaum) perlu dikeluarkan kerana banyak pihak mendesak supaya dasar kerajaan seperti sistem kuota ditamatkan,” - Timbalan Menteri Pendidikan Dr Mohd Puad Zakarshi.

http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=528645

Benar kata Puad ini. Kita perlu dedahkan statistik kedudukan ekonomi pelbagai kaum di negara ini.

Kita perlu mengambil sikap terbuka. Tidak perlu kita berselindung. Pemuda Barisan Nasional yang diketuai Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin baru-baru ini telah membuat satu kajian menerusi makmal Pemuda BN.

Hasilnya, kajian menunjukkan akan terdapat 7 juta pengundi muda semasa PRU-13 nanti. Siapa yang akan mereka undi? Menurut kajian Khairy, 62 peratus masih belum membuat keputusan atau dengan kata lain, mereka adalah pengundi atas pagar.

Sebenarnya, istilah pengundi atas pagar adalah istilah yang tidak boleh digunapakai. Seseorang pengundi itu tidak akan mengistilahkan dirinya pengundi atas pagar kalau hatinya bersama BN atau Umno. Dengan kata lain 62 peratus pengundi muda yang dikatakan pengundi atas pagar ini adalah pengundi yang akan mengundi Pakatan Rakyat semasa pilihanraya akan datang.

Apa strategi Umno untuk memenangi hati mereka ini dan pengundi lain?

Pengundi Cina semakin hari semakin menjauhkan diri dari BN dan Perkasa turut memburukkan keadaan. Umno tidak boleh lagi menaruh harapan kepada MCA dan Gerakan untuk memastikan kemenangan BN.

Hanya yang tinggal undi Melayu. Malang buat Umno. Belum tentu Umno boleh dapat 50 peratus dari undi Melayu.

Tiba-tiba kedengaran Umno begitu mengharapkan kepada Pas untuk membantu mengukuhkan kuasa Melayu. Tidak pernah terlintas di fikiran kita Umno begitu terdesak mengharapkan belas kasihan Pas untuk mengekalkan kuasa Melayu.

Umno dihina hampir setiap malam oleh Pas kerana kini Umno menagih belas kasihan dari Pas untuk kekal berkuasa. Hadirilah ceramah-ceramah Pas dan dengar apa yang dikatakan. Pemimpin-pemimpin Pas menghina Umno kerana bagi mereka tagih belas kasihan dari Umno hanya semata-mata tindakan terdesak Umno untuk terus kekal berkuasa dan bukan untuk kepentingan orang Melayu.

Pemimpin Umno perlu berhadapan dengan pengundi-pengundi muda ini. Sehingga hari ini tiada satu pendekatan pun dibuat oleh pucuk pimpinan untuk menjawab persoalan-persoalan yang dibangkitkan oleh pengundi.

Tiada apa pun yang boleh kita gunakan untuk menyakin pengundi muda ini untuk menyokong kerajaan.

Kita bangga dengan kouta 30 peratus. Tetapi kepada pengundi muda, kouta 30 peratus tidak membawa apa-apa makna apabila hampir 60 peratus tenaga kerja di Malaysia berpendapatan di bawah RM720 sebulan.

Siapa pemegang ekuiti 30 peratus ini? Siapa mereka? Individu mana? Adakah mereka rakyat biasa?

Mungkin kenyataan ini berbau unsur pembangkang. Tetapi kita jangan lari dari kenyataan. Inilah persoalan yang ditanya oleh pengundi-pengundi hari termasuk pengundi Cina.

Siapakah selama ini di kalangan orang Cina yang semakin hari semakin kaya. Bukannya Ah Chong dan Ah Tong yang setiap hari berniaga kedai runcit. Kita masih mendengar Cina yang sama kaya dan semakin kaya setiap dekad. Vincent Tan, Francis Yeoh, dan lain-lain lagi. Cina lain terus mencari rezeki seperti biasa. Yang kaya raya adalah golongan bangsawan Melayu dan Cina. Dengan kata lain golongan aristokrat Melayu dan Cina.

Ini yang perlu dijawab oleh kerajaan kalau mahukan pengundi mempertahankan kerajaan BN.

Untuk Perdana Menteri Najib Razak, beliau hanya mempunyai tiga bulan sahaja untuk menyakinkan rakyat untuk terus menyokong kerajaan BN. Rakyat menanti ucapan Belanjawan beliau Oktober nanti dan orang Melayu menanti ucapan beliau di Perhimpunan Agung Umno juga Oktober nanti. Tahun hadapan, kita akan menghadapi pilihanraya. Ucapan belanjawan dan ucapan Perhimpunan Umno 2011 nanti tidak akan memberi apa-apa kesan kepada pengundi.

Ini lah peluang terakhir Najib untuk menyakinkan rakyat dan orang Melayu akan relevannya BN. Orang Melayu mahu mendengar apakah pendirian Najib semasa Perhimpunan Agung nanti mengenai kepentingan Melayu.

Najib perlu sedar bahawa tidak cukup dengan hanya ada Program Susu 1 Malaysia dan Ujian 1 Malaysia untuk menyakinkan rakyat terhadap kerajaan pada hari ini.

Najib juga perlu mendengar pandangan luar mengenai corak kepimpinan beliau.

Kita ungkap kembali pandangan blogger Another Brick in the Wall mengenai Najib;
The grassroot perception is that Najib is emulating Tun Dol. He is losing control on the destiny of the party and country. Rakyat is beginning to lose confidence with the indecisiveness of the existing bangsawan class of leadership. With his running dogs and advisers recklessly running amuck, Najib may go down in the history book as the ending N of the RAHMAN series of Prime Ministers from Perikatan-Barisan Nasional. By then, Abdullah will be forgotten but Najib will forever be remembered as the last BN PM by future school children.
http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2010/09/omar-ong-conspire-to-drive-wedge.html

Secara ikhlas kita bersetuju dengan pandangan ini. Semakin hari semakin jelas Najib tidak ubah seperti Tun Pak Lah.

No comments: