Friday, January 8, 2010

HORMATILAH AGAMA KAMI!

"Bagi menjamin suasana aman dan harmoni di antara penganut yang berlainan agama, maksud dan rujukan kalimah Allah dalam konteks umum hendaklah menepati sifat yang ditetapkan oleh Islam kerana amalan ini sekian lama telah diterima baik oleh semua penganut agama lain di Malaysia." - Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin. http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=467099

Titah Baginda lagi: Beta (Tuanku Mizan) memandang serius terhadap isu penggunaan kalimah Allah dalam majalah Herald-The Catholic Weekly oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur baru-baru ini.

Apa yang berlaku akhir-akhir ini adalah akibat hilang rasa hormat sesetengah pihak terhadap pihak yang lain. Sensitiviti kaum diketepikan bukan kerana keadilan tetapi lebih kepada keangkuhan merasakan diri mereka semakin kuat dan orang lain semakin lemah.

Kenapa lebih 60 tahun perkara ini tidak berbangkit? Kenapa sebelum ini perkara-perkara sesensitif ini tidak memerlukan campurtangan mahkamah untuk menyelesaikannya?

Kenapa perkara ini dibiarkan berlarutan sehingga ke tahap ini? Apa yang berlaku hari ini bukan perkara luarbiasa dan bukan pertama kali berlaku di negara kita.

Perkara seumpama ini akan terus berulang sekiranya pihak yang bertanggungjawab mengabaikan tanggungjawab mereka dan apabila pihak lain sudah hilang hormat kepada orang lain yang selama ini menghormati mereka.

Manakala orang politik pula melebihkan kepentingan politik dan masa depan mereka dari kepentingan agama dan bangsa.

No comments: