Monday, January 11, 2010

HERALD -THE CATHOLIC WEEKLY PERLU IKHLAS

‘‘Sudah tiba masanya kita, masyarakat Kristian khususnya Katholik membuat penilaian kepada keadaan sekarang demi keselamatan dan ketenteraman awam supaya dengan senang hati menggugurkan perkataan Allah untuk menenangkan saudara Islam kita.

‘‘Daripada terus mendesak hak untuk menggunakan perkataan Allah adalah lebih baik jika Katholik hanya menggunakan perkataan ‘Tuhan’ atau ‘Tuhan Yang Maha Kuasa’.

‘‘Biarlah saudara Islam kita sahaja yang menggunakan perkataan Allah untuk kebajikan supaya kita dapat hidup aman damai dan harmoni di Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini." - Presiden Majlis Jaksa Pendamai Malaysia Datuk Clarence Bongkos Malakun.

Terima kasih dan tahniah Datuk Clarence. Sejak insiden gereja dibakar, pemimpin-pemimpin politik Melayu Islam berpusu-pusu menghulurkan tangan tanda persahabatan dengan pemimpin Kristian demi mengekalkan keharmonian negara.

Pemimpin-pemimpin politik tanpa mengira perbezaan fahaman politik menunjukkan tanda simpati demi meredakan keadaan. Oleh itu kenyataan yang dibuat oleh Datuk Clarence kena dan tepat pada masanya. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Sesama kita tidak pernah memusuhi rakan-rakan kita dari agama lain. Tetapi malangnya apabila kes kalimah Allah dibawa ke mahkamah dan mahkamah merestui permohonan Akhbar Herald-The Catholic Weekly (http://www.heraldmalaysia.com/index.php), umat Islam tersinggung dan terluka dengan keputusan tersebut.

Berkurun lamanya kita hidup bersama dan tidak pernah kalimah Allah ini dijadikan bahan perbicaraan di mahkamah. Umat Islam sedar Kalimah Allah ini digunakan di Sabah dan Sarawak.

Seperti yang dinyatakan oleh satu komen yang di buat oleh "YB Raz" semalam: "kalau dikira segala pertimbangan memang tak mengapa asalkan ianya digunapakai di sabah/sarawak sahaja. ini bertepatan dengan kehendak penduduk pribumi disana yang telah menggunakannya sejak dulu lagi.tetapi yang dikhuatiri ianya turut digunakan di semenanjung. suasana agama di semenanjung tidak sama dengan sabah/sarawak.sebab itulah ianya ditentang. mencegah adalah lebih baik dari mengubati. sebelum ianya digunakan meluas di semenanjung, adalah lebih baik ianya dihalang."

Menurut Tan Sri Bernard Dompok: "Dalam upacara ibadat yang menggunakan bahasa Inggeris, istilah yang digunakan ialah God, manakala upacara ibadat dalam bahasa Melayu menggunakan istilah Allah dan upacara ibadat dalam bahasa ibunda, misalnya dalam bahasa Kadazandusun, menggunakan istilah 'Kinoingan'. Kebanyakan gereja di kawasan bandar menggunakan bahasa Inggeris, manakala bahasa Melayu dan bahasa ibunda digunakan dengan meluas di gereja-gereja di kawasan luar bandar di Sabah. " http://kedahku.blogspot.com/2010/01/dompok-kenapa-allah-popular-kepada.html

Seperti kata TS Bernard hanya gereja diluarbandar yang menggunakan bahasa Melayu dalam upacara ibadatnya yang banyak menggunakan kalimah Allah di Sabah dan Sarawak.

Berapa banyakkah gereja di Semenanjung yang menggunakan bahasa Melayu dalam upacara agamanya? Rasanya tiada.

Oleh itu apa perlunya menguris perasaan umat Islam di Semenanjung dengan permohonan akhbar Catholic tersebut sehinggakan mengambil tindakan mahkamah untuk menghalalkan penggunaan kalimah Allah di gereja di Semenanjung.

Perkembangan sehari dua ini jelas bahawa setiap rakyat Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa sayangkan keharmonian negara.

Demi kemakmuran dan keharmonian dan masa depan negara, adalah baik sekiranya Akhbar Herald-The Catholic Weekly menghormati pandangan Datuk Clarence dengan menggugurkan tuntutan keatas kalimah Allah.

Inilah satu-satunya pilihan dan tindakan dari akhbar ini untuk membuktikan ia juga cintakan kedamaian dan inilah satu-satunya cara untuk mengubat kembali perasaan sesetengah umat Islam yang terguris dengan tindakan akhbar tersebut dan mahkamah baru-baru ini.

Kita semua cintakan kedamaian tetapi kedamaian lahir dari keikhlasan dan sikap saling hormat menghormati antara satu sama lain.