Friday, June 22, 2018

PEMILIHAN UMNO: SENARAI CALON MEMIMPIN UMNO MENYEDIHKAN



TANPA disedari ramai, kali terakhir jawatan Presiden Umno dipertandingkan adalah 41 TAHUN yang lalu.

24 APRIL 1987 adalah kali terakhir jawatan Presiden Umno dicabar dan keputusannya Tengku Razaleigh Hamzah TEWAS 43 undi kepada Dr Mahathir Mohamad dan Musa Hitam tewas 40 undi menentang Allahyarham Ghafar Baba untuk jawatan Timbalan Presiden Umno.

Oleh itu, mana-mana ahli dan pemimpin Umno yang usia mereka 41 tahun hari ini, hanya mampu Google untuk mempelajari sejarah pertandingan dalam Umno.

Sebenarnya KESIAN tengok senarai calon-calon yang bertanding jawatan-jawatan di dalam Umno sekarang ini. Maklumlah sudah lama tidak ada pertandingan untuk jawatan No 1 dan 2 dalam Umno.

Bila tengok calon, ada yang terlibat dengan rasuah Mara dan pernah disiasat kes wang PPRT, ada yang jumpa Tok Arab yang bagi derma pada Najib, ada yang pukul boyfriend anak, ada yang cuba rasuah pegawai tinggi kerajaan, ada yang guna perkhidmatan money changer hantar RM10 juta ke London dan macam-macam lagi ada.

Bila disuruh isytihar HARTA, macam-macam alasan digunakan. Kononnya di dalam perlembagaan Umno tidak disebut.

Bila disuruh berdebat, ada anak kepada calon kata debat tak dapat pahala. Macam-macam alasan diberi untuk mengelak dari berdebat.

Bukan kah tiap-tiap tahun di perhimpunan agong Umno ada sesi perdebatan usul-usul.

Kalau begitu, elok lah Zahid Hamid HARAMKAN debat dalam Perhimpunan Agung Umno apabila beliau berkuasa sebagai Presiden Umno nanti.

Sekarang rakyat tengah teruja dengan Malaysia Baru. Malangnya Zahid sebagai pemangku Presiden Umno masih ditakuk lama.

Kalau Jelapang boleh mengundi semasa pemilihan nanti, sesiapa cuba mengelak kita berDEBAT, kita jangan undi.

Sehingga hari ini, Zahid awal-awal kecut perut untuk berdebat. Macam-macam alasan diberikan. Apa hendak takutkan? Berdebat dalam bahasa Melayu BUKAN dalam bahasa Inggeris.

Di negara maju, berdebat adalah perkara biasa. Ianya forum untuk rakyat menilai layakkah seseorang pemimpin itu menjadi peneraju negara dengan visi dan nilai kepimpinannya.

Di Amerika Syarikat, sebelum dipilih menjadi menjadi Presiden Amerika Syarikat, Abraham Lincoln berdebat dengan Senator Stephen Douglas pada tahun 1868.

Tetapi di Malaysia ini lain. Berdebat ikut selera pemimpin. Di sekolah digalakkan pelajar berdebat. Perwakilan Umno dibenarkan berdebat. Tetapi bila hendak pilih pemimpin, ada pemimpin enggan berdebat.

Apa pun Jelapang ramalkan Zahid akan menang besar di dalam pemilihan kali ini.

Maklumlah, setakat ini tiada tanda-tanda Umno telah berubah. Amalan di dalam Umno masih sama. Walaupun Umno tiada kuasa, pemimpin masih ada duit. 


http://www.umno-online.my/wp-content/uploads/2018/06/mtbaru3.pdf

3 comments:

Anonymous said...

Kalau 1987, baru 31 tahun. Bukan 41. Apapun, ia satu tempoh yg lama

nizahasan said...

rasanya 31 tahun admin. bukan 41 tahun

Anonymous said...

tuan admin,
31 TAHUN. bukan 41 tahun ya