Saturday, April 23, 2011

KUNTA KINTE: KAUM CINA MAHU KUASAI EKONOMI & POLITIK?

"Mereka tolak tiga parti bangsa mereka sebab pada pandangan mereka, kerajaan BN yang mereka sokong dengan cukup kuat pada Pilihan Raya Umum 2004 telah tidak penuhi aspirasi mereka. Tapi bukan orang Cina dan India saja rasa macam tu. Orang Melayu pun ramai juga yang berasa macam tu juga. Mereka tarik balik undi yang mereka bagi kepada BN pada tahun 2004."

"Orang Melayu dan kaum-kaum Bumiputera kena faham dan kena terima hakikat yang orang Cina sangat pandai bermain politik. Mereka pandai buat congak macam mana dan kepada siapa nak bagi undi mereka. Mereka tidak mahu menang jadi arang, kalah jadi abu. Mereka sanggup kalah bersorak asalkan kampung tak tergadai. Sebaliknya, kita tengok setiap kali ada bertaruhan, kampung orang Cina jadi lebih besar."


"Setelah berjaya kukuhkan ekonomi mereka hasil dasar dan projek perkembangan kerajaan BN, mereka sekarang berasa cukup yakin yang kepentingan dan monopoli ekonomi mereka tidak akan terjejas walaupun mereka tak lagi sokong BN. Malahan mereka yakin cara baru yang gabungan kuasa ekonomi dan politik ini akan tambah kukuhkan lagi kuasa dan pengaruh masyarakat Cina dalam ekonomi dan politik."

Ini adalah pandangan penulis samaran, Kunta Kinte, di dalam Berita Harian hari ini: Ikuti artikel penuh Kunta Kinta di link ini: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KuntaKinteoriginal_Trendpolitikdanekonomiperkauman/Article

2 comments:

Mohd said...

Kalau kita kaji balik sejarah, kita akan lihat bagaimana kaum Cina mahu memerintah Tanah Melayu selepas Jepun berundur dari Malaya dulu.
Disebabkan permusuhan antara negara China dan Jepun telah lama berlarutan, maka apabila Jepun menjajah Malaya dulu, pihak Jepun telah membunuh ramai orang Cina tempatan. Orang2 Cina ini telah melarikan diri ke dalam hutan untuk menjadi komunis dan menentang Jepun dgn dibantu oleh British.
Bila Jepun telah kalah dan berundur dari Malaya, pihak komunis ini telah berusaha utk merampas kuasa memerintah Malaya ketika itu. Komunis telah membunuh ramai orang Melayu yg mereka katakan adalah talibarut Jepun.
Utk menghalang kaum Cina membekal makanan dan ubat2an kpd saudara-mara mereka yg menjadi komunis yg berada di dlm hutan, maka pihak British telah mengumpulkan orang2 Cina dan dikawal dgn ketat di Kampung2 Baru Cina.
Sehingga kini, saudara mara Ching Peng masih ada di Sitiawan. Itulah sebabnya Nga dan Ngeh beriya2 sangat nak bawa balik datuk mereka Ching Peng ke Malaysia. Sakit hati dan dendam kesumat kaum ini tidak pernah padam.
Jenis yg tak boleh dibuat baik.
Hapuskan mereka sebelum mereka menghapuskan kita!
Melayu mudah lupa ????????????

Anonymous said...

ORANG CINA TIDAK BODOH, TIDAKA MACAM ORANG MEKAYU. MEREKA PERGI MENGUNDI KERANA MEREKA ADA SEBAB UTUK PERGI MENGUNDI. ORANG MELAYU PERGI MENGUNDI ADA MATLAMAT KA? SAYA RASA TIDAK, KITA PERGI MENGUNDI KERANA KITA ORANG PARTI BAWA KITA PERGI MENGUNDI, ITU SAHAJA.

ORANG CINA PERGI MENGUNDI KERANA SURVIVAL MEREKA. BILA TIDAK MEGUNTUNGKAN MEREKA, KIT SIANG ATAU KAPAL PURSINNG PUN MEREKA REBAHKAN. LIHATLAH APA YG TERJADI SEMASA EKONOMI MALAYSIA HAMPIR ROBOH 1998 DULU, SIAPA YG DISOKONG OLEH ORANG CINA. ORANG MELAYU MACAM TU KA? TIDAK, BIARPUN TOK WAKIL KITA PERASUAH, KAKI BETINA, KAKI ARAK, TAK BERMORAL- KITA TAK AMBIL KISAH, POKOKNYA KITA SAMA2 BERI UNDI, UNTUK APA? BIARPUN TOK WAKIL KITA SETAHUN SUSAH SEKALAI AK TENGOK MUKA, BILA MENGUNDI KITA TETAP BERI UNDI KEPADANYA, BUKANKAH GITU?

SAYA SEDAR BENAR KENAPA ORANG CINA TIDAK MENYOKONG BN KINI. BILA DICONGAK UNTUNG RUGI MAKA LEBIH UNTUNG KALAU MEREKA MENYOKONG PEMBANGKANG. YG WAKIL MEREKA DI LUAR KERAJAAN BERTEMPIK DAN MELOLONG DI LUAR SANA KONONNYA MEREKA DITINDAS, YG DI DALAM KERAJAAN AKAN MENDESAK SUPAYA ITU DAN INI DILULUISKAN SEGERA. YA MEREKA MACAM GERGAJI DUA MATA, MAKAN KAYU IKUT DUA ARAH.

ORANG CINA BERPOLITIK MENGGUNAKAN OTAK, ORANG MELAYU BERPOLITIK MENGGUNAKAN OTAK JUGA KA?

masmerah