Thursday, February 5, 2009

MESEJ TEGAS NAJIB KEPADA UMNO?

Petang esok, Perak akan mendapat Menteri Besar yang baru.

Zambry Kadir, Adun Pangkor, akan mengangkat sumpah di hadapan Sultan Perak sebagai pengganti Nizar Jamaluddin yang bakal dilucutkan jawatan Menteri Besar oleh Istana Kinta kerana enggan meletakkan jawatan selepas Sultan Perak mengikhtiraf BN sebagai kerajaan negeri Perak yang baru.

Jelas kejayaan BN ini adalah kejayaan Najib Razak. Kejayaan ini dikecapi oleh anak Tun Razak ini lebih awal dari yang dijangkakan.

Pasti ramai terkejut dengan tindakan berani Najib ini walaupun beliau belum lagi ditabalkan sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Malahan, kejatuhan kerajaan Pakatan Rakyat Perak jelas di pelopori Najib. Blogger Pasquale di dalam blognya Barking Magpie mengesahkan kejatuhan kerajaan Perak adalah usaha Najib.

Kata Pasquale: "For those who think prime minister dollah badawi, who led the country to almost a political defeat when five states went to the opposition, has anything to do with Perak coming back to Barisan Nasional's (BN) rules, to think again. He was asleep when his deputy was busy!"

Pasquale kemudian mendesak Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatan segera dan membenarkan Najib mengambil alih.

Kita faham kenapa desakan ini dibuat sekarang. Ianya disebabkan kegusaran di kalangan penyokong Najib kemungkinan Pak Lah melengah-lengahkan menyerahkan jawatan Perdana Menteri.

Telah pun kedengaran rungutan bahawa Pak Lah masih lagi belum menyatakan tarikh penyerahan jawatan Perdana Menteri kepada Najib. Ada spekulasi mengatakan Pak Lah akan menyerahkan jawatan Jun nanti, 3 bulan selepas pemilihan Umno.

Tiga bulan adalah satu jangkamasa yang lama dalam politik. Tiga bulan terlalu lama untuk menguji kesabaran seorang ahli politik.

Oleh tidak hairan lah sekiranya ramai penyokong Najib berpendapat seperti Pasquale bahawa Pak Lah mesti meletakkan jawatan sekarang.

Sebenarnya, orang-orang Najib tidak perlu bimbang akan bila Pak Lah akan meletakkan jawatan kerana Pak Lah telah pun ditinggalkan keseorangan hari ini. Kalau dulu berpusu-pusu orang Umno ke pejabat Pak Lah dan menanti Perdana Menteri kembali dari lawatan luar negara, kini pejabat Pak Lah lesu dan sunyi sepi dan kepulangan beliau dari luar negara tidak semeriah dahulu.

Ketika Pak Lah mula-mula menjadi Perdana Menteri, ramai beranggapan Pak Lah bukan lah Pak Lah yang seperti yang dijangkakan. Pak Lah sebenarnya seorang yang tegas.

Akhirnya, di saat-saat akhir pentadbiran politiknya, satu kesimpulan dibuat. Orang yang sebaik (nice man) Pak Lah tidak layak memimpin negara. Negara tidak perlukan Mr Nice Man untuk mentadbir negara. Negara memerlukan seorang yang tegas dan berani dalam membuat keputusan.

Mungkin itulah agaknya Najib mengambil tindakan berani merampas negeri Perak dari Pakatan Rakyat.

Mungkin kejatuhan Pakatan Rakyat merupakan satu mesej kepada rakyat dan Umno bahawa Najib akan tegas dalam membuat sebarang keputusan bila beliau menjadi Perdana Menteri nanti.

Tetapi perlu juga diingat. Rakyat hari ini bukan rakyat berfikiran 10 atau 20 tahun lalu. Rakyat hari ini tidak takut membuat keputusan dan rakyat hari ini tidak boleh ditakut-takutkan seperti dahulu.

Hatta rakyat membuat keputusan apa yang mereka rasakan perlu. Buktinya keputusan Pilihanraya ke 12, pilihanraya kecil Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Sikap rakyat Malaysia harus dikagumi. Mereka tidak protes. Mereka tidak tunjuk perasaan. Mereka menyatakan perasaan mereka lima tahun sekali menerusi peti-peti undi.

Apakah rakyat dapat menerima tindakan Umno di Perak? Adakah rakyat akan melupai begitu saja insiden kejatuhan negeri Perak selepas dua Adun yang dituduh rasuah menyatakan sokongan kepada BN?

Mungkin perlu buat meneliti pandangan Tengku Razaleigh mengenai insiden ini. Kata Tengku Razaleigh: "Our taking control without resort to elections would cement the enmity of the very people we should be trying to win back at the next elections. Come next General Election, they are are likely to reject both our state and parliamentary candidates with greater vehemence, and not just in Perak."

5 comments:

zidlan said...

Saya sokong kalau UMNO perintah tp bkn campuran dgn MIC or MCA yg mcm PAS buat. Tp apa jaminan yg 3 ADUN lalang tersebut tidak akan melompat semula? Biar rakyat yg tentukan proses demokrasi ini sekali lagi.

zidlan said...

Saya sokong kalau UMNO perintah tp bkn campuran dgn MIC or MCA yg mcm PAS buat. Tp apa jaminan yg 3 ADUN lalang tersebut tidak akan melompat semula? Biar rakyat yg tentukan proses demokrasi ini sekali lagi.

zidlan said...

Saya sokong kalau UMNO perintah tp bkn campuran dgn MIC or MCA yg mcm PAS buat. Tp apa jaminan yg 3 ADUN lalang tersebut tidak akan melompat semula? Biar rakyat yg tentukan proses demokrasi ini sekali lagi.

Anonymous said...

Don't worry about PRU13...if Najib can kowtim in Perak, I believe with the right formula and support from Tun M, he can win back the heart of all the rakyat. Let's give him a challenge!

Bourne said...

hang cakap pun betoi aku rasa pun betoi tapi ada pulak setengah kaum kata ezam yang mula menjadi penggerak kemasukan dan kejatuhan pkr. aku tak tau lah tera mana betoi nya tapi setahu nya tak nampak ezam sangat pun di perak. kat shah alam minum kat kopitiam adalah ....

hang nak kata apa?