Sunday, August 15, 2010

DESAKAN KAUM CINA MCA

Semalam Presiden MCA Chua Soi Lek berucap di Kongres Ekonomi Cina yang turut dihadiri Perdana Menteri dan Presiden Umno Najib Razak.

Hari ini sebuah akhbar Inggeris menyiarkan teks ucapan penuh Chua Soi Lek itu.

Kalau diteliti teks ucapan tersebut, Chua Soi Lek terang-terangan menujukan ucapan tersebut kepada Najib. Ini kerana dua kali Chua Soi Lek menggunakan ungkapan "I urge you, sir (saya mendesak YAB) di dalam ucapan beliau.

Kandungan ucapan Chua Soi Lek penuh dengan desakan dan asakan terhadap Najib. Untuk penelitian orang-orang Melayu, Jelapang akan terjemahkan antara desakan-desakan Chua Soi Lek terhadap Najib di dalam ucapan beliau yang bertajuk: BERUBAH UNTUK KEBAIKAN

BERUBAH UNTUK KEBAIKAN (Chua Soi Lek)

Liberalisasi Ekonomi

Sektor minyak dan gas kita sudah mencapai tahap di mana kita kini dikenali di peringkat global. Malangnya peluang untuk syarikat-syarikat kecil dan sederhana (SMEs) masih lagi kecil kalau dibandingkan dengan negara-negara lain termasuk negara bukan pengeluar minyak seperti Singapura.

Oleh itu, mengambil kira kematangan sektor ini, dengan MEMBUKA PELUANG DI DALAM SEKTOR INI akan mempertingkatkan berlipat ganda KDNK negara. OLEH ITU YAB, SAYA SECARA IKHLAS MENDESAK YAB (Najib) MEMPERTIMBANGKAN MELIBERALISASIKAN SEKTOR MINYAK DAN GAS NEGARA DAN MEMBENARKAN LEBIH BANYAK PELABUR BUKAN BUMIPUTERA MENJADI RAKAN KONGSI, KONTRAKTOR DAN SUB- KONTRAKTOR di dalam beberapa bidang seperti penggalian minyak, pembinaan pelantar, logistik, operasi laut dalam dan lain-lain. SATU LAGI SEKTOR YANG PERLU DILIBERALISASIKAN IALAH SEKTOR TELEKOMUNIKASI. Dengan pembukaan sepenuhnya sektor ini (kepada bukan bumiputera), ia akan meningkatkan pertandingan yang akan memberi manfaat kepada pengguna dan syarikat yang menyediakan perkhidmatan.

Peranan GLC (syarikat Kerajaan) dan Model Ekonomi Baru

GLC (syarikat kerajaan seperti Tenaga, Sime Darby, Petronas dsb) telah berjaya membantu kaum bumiputera dalam menjayakan perniagaan mereka - dalam memberi bantuan permulaan untuk membentuk satu kelompok asas pengusaha-pengusaha bumiputera dengan membimbing mereka sehinggakan mereka berjaya di peringkat global. Tetapi di masa yang sama, kita mesti menerima hakikat bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai pasaran yang kecil dengan jumlah penduduknya hanya 26 juta orang. Oleh itu, GLC mesti berani untuk melebarkan sayap mereka ke rantau (Asia) dan secara global seperti mana yang dilakukan oleh bank CIMB (kepunyaan Nazir Razak, adik Najib). Bagaimanapun, untuk menjadi kompetitif, kita perlu pastikan mereka-mereka yang mempunyai bakat-bakat cemerlang (merujuk kepada cerdik pandai Cina) kekal di negara kita. SAYA MENGGALAKAN AGAR LEBIH BANYAK GLC MELANTIK LEBIH BANYAK BUKAN BUMIPUTERA DAN PAKAR-PAKAR ANTARABANGSA UNTUK MENDUDUKI LEMBAGA PENGARAH MEREKA. Tidak kurang penting sistem perolehan (pemberian kontrak) JUGA MELIBATKAN SME YANG KOMPETITIF BERDASARKAN KUALITI PERKHIDMATAN DAN PRODUK MEREKA DARIPADA MENGGUNAKAN ASAS BANGSA DAN MEMENUHI KEPERLUAN EKUITI.

Sistem Tender Terbuka

Kita juga mahukan lebih keterbukaan dalam proses tender. Sistem tender tertutup lazimnya dikaitkan dengan rasuah. Kualiti sesuatu projek juga bukan lagi keutamaan. Ini bertentangan dengan hasrat kerajaan untuk mengamalkan keterbukaan dan kepimpinan yang cemerlang.

Kami (kaum Cina) berpendapat bahawa SEMUA PEROLEHAN AWAM (KONTRAK KERAJAAN) DIBUKA KEPADA SEMUA SME (termasuk bukan bumiputera) DAN DIBERI PELUANG SAMARATA.

Berikutan keputusan untuk melonggarkan syarat ekuiti 30 peratus untuk bumiputera untuk saham penerbitan awam dan juga pengliberalisasikan 27 sub-sektor perkhidmatan, SAYA MENDESAK YAB (Najib), untuk turut MEMPERTIMBANGKAN MELONGGARKAN SYARAK EKUITI 30 PERATUS BUMIPUTERA DALAM SEKTOR-SEKTOR LAIN.

Daripada menguatkuasakan peraturan ekuiti 30 peratus bumiputera, satu sistem yang lebih longgar dalam bentuk Sistem Ukuran Keutamaan perlu diperkenalkan berdasarkan pada sektor-sektor tertentu.

Sekiranya seorang pelabur itu mempunyai bakat, samada dia pelabur tempatan atau luar, dan mahukan memulakan perniagaan untuk mereka dan membuat produk berdasarkan innovasi beliau untuk generasi IT negara, kita tidak boleh memaksa beliau untuk berkongsi kreativiti beliau 30 peratus dengan kita (bumiputera).

Sistem Merit dan Keperluan

Model Ekonomi Baru negara telah menyatakan bahawa 40 peratus dari isirumah mempunyai pendapatan kurang dari RM1,500. Oleh itu, ia jelas bahawa sebarang keutamaan mestilah diberi berdasarkan keperluan dan BUKAN BERDASARKAN BANGSA.

Mengekal dan Menarik Bakat (profesional)

Untuk mencapai tahap negara berpendapatan tinggi, Model Ekonomi Baru negara telah menetapkan dua asas dan pelaksana untuk meningkatkan ekonomi dan memperbaiki ketidaksamarataan socio-ekonomi.

Oleh itu DENGAN ADANYA LEBIH BANYAK SEKOLAH, KITA BOLEH MELAHIRKAN LEBIH BANYAK PELAJAR DARI SEKOLAH-SEKOLAH BUKAN KEBANGSAAN (sekolah Cina).

HANYA DENGAN CARA INI DAPAT KITA MELAHIRKAN TENAGA KERJA YANG BERKEUPAYAAN BERCAKAP DALAM BAHASA MANDARIN UNTUK MEMBOLEHKAN KITA TURUT SERTA DALAM MENCURI PELUANG DI PERINGKAT GLOBAL.

BUKAN SAHAJA KITA PERLUKAN SEKOLAH-SEKOLAH TAMBAHAN UNTUK MEMENUHI PERTAMBAHAN PENDUDUK TETAPI LEBIH PENTING IALAH MENYELESAIKAN MASALAH KESESAKAN DI SEKOLAH.

Penutup ucapan Chua Soi Lek
(Semasa mengakhiri ucapan beliau, Chua Soi Lek membaca beberapa perumpamaan Cina (Confucius ) untuk Najib)

“better be a diamond with flaws rather than a pebble without”. Also “only the wisest and stupidest of men never change” and for one “to know what is right and not to do it, is the worst type of cowardice”.

"LEBIH BAIK MENJADI PERMATA YANG CACAT DARI SEBUAH BATU YANG SEMPURNA". Juga, "HANYA MEREKA YANG MERASAKAN MEREKA PALING BIJAK DAN MEREKA YANG PALING BODOH YANG TIDAK MAHU BERUBAH" dan untuk seseorang yang "MENGETAHUI SESUATU YANG BENAR DAN BETUL TETAPI ENGGAN MELAKUKANNYA, BELIAU ADALAH ORANG YANG PALING BACUL."

Apakah perasaan Najib semasa mengikuti ucapan Presiden MCA ini? Kita nak lihat apakah reaksi Ketua-ketua bahagian Umno, Ahli-Ahli Majlis Tertinggi Umno, Naib-Naib Presiden Umno, Timbalan Presiden Umno dan Najib sendiri terhadap ucapan Chua Soi Lek ini.

Atau mereka akan terus membisu kerana kenyataan ini datangnya dari parti komponen BN sendiri! http://jelapang2008.blogspot.com/2010/08/chua-soi-lek-changing-for-better.html

2 comments:

Anonymous said...

SALAM BUAT SEMUA,
MEMANG CHUA KAKI PANTAT NI KETURUNAN KOMUNIS, SEBAB TU ORANG KOMUNIS NIS SUKA KAT DIA. INI BARU MCA BELUM LAGI DAP KALU PR MEMERINTAH NANTI. BAYANGKAN PULAK BAGAIMANA TUNTUTAN PUAK KOMUNIS X SEDAR DIRI NI. KALU KOMUNIS-KOMUNIS YANG BIJAK-BIJAK KELUAR DARI MALAYSIA LAGI BAGUS. LAGI RAMAI OARANG MELAYU DAPAT PELUANG. HARAP NAJIB TAK MELAYAN BERUK-BERUK KOMUNIS NI. HARAP MEMANTAT JE POWER OTAK TAKDE LANGSUNG. SEMOGA LEPAS NI BIJAK PANDAI KOMUNIS NI KELUAR KELUAR LA BERAMAI-RAMAI DARI MALAYSIA

Anonymous said...

bagi orang China, Chua Soi Lek hero.

bagi orang Melayu, najib bacul.