Saturday, March 10, 2012

NAJIB LEBIH POPULAR DARI KERAJAAN



Populariti Najib Razak kembali kukuh selepas 6 bulan. Mengikut kajian yang dilakukan oleh Merdeka Center, populariti Perdana Menteri meningkat 10 peratus, kepada 69 peratus dan antara sebabnya ialah pemberian RM500 di bawah program BR1M kepada golongan masyarakat berpendapatan bawah RM3,000.


Bagaimanapun, kajian tersebut juga menyebut hanya 48 peratus rakyat gembira dengan kerajaan.


Pilihanraya dijangka diadakan di antara 26 Mei sehingga 10 Jun tahun ini. Pilihanraya kali ini dijangka pilihanraya paling getir di dalam sejarah politik negara.


Rata-rata seluruh dunia, kerajaan bertukar. Hanya beberapa negara termasuk Malaysia Kerajaannya masih kekal di bawah pemerintahan parti yang sama sejak merdeka. Pertukaran kerajaan merupakan perkara biasa di negara-negara Eropah, Amerika Syarikat dan Australia.


Di kalangan negara Asean, Indonesia, Thailand dan Filipina sudah beberapa kali tampuk pemerintahan bertukar tangan.


Apakah ianya akan berlaku di Malaysia? Kalau PRU-13 getir buat Barisan Nasional, ramai penganalisis melihat PRU-14 akan menentukan hidup mati BN dan Umno.


Rakyat Malaysia hari demi hari tahap pendidikannya semakin tinggi. Kalau dalam tahun 70an, mempunyai sijil 6 senawi dan Darjah 6 sudah dikira bijak, sekarang mungkin tiada seorang pun rakyat kita tidak melepasi Tingkatan 5. Jumlah pemegang diploma dan ijazah sudah ratusan ribu.


Hasil terkini kajian Merdeka Center mungkin menyenangkan hati Najib dan penyokong-penyokong beliau. Tetapi di akar umbi, ada yang merungut bahawa hanya Najib saja yang popular sementara parti semakin jauh di hati rakyat.


Untuk berlaku adil pada Najib, apa lagi yang dapat dilakukan beliau. Itulah yang terbaik dapat dilakukan oleh beliau sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno.


Siang malam beliau turun ke akar umbi memancing undi untuk BN dan Umno. Malangnya usaha beliau ini disekat oleh sikap Menteri-Menteri Kabinet tertentu, pimpinan Umno terdahulu serta isteri-isteri pemimpin Kerajaan.


Kita terbaca komen Tun Daim Zainuddin dan Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini mengenai suasana politik negara.


Sebenarnya masalah politik negara hari ini yang ditanggung oleh Najib adalah legasi dan tinggalan mereka termasuk Pak Lah. Mereka patut tepuk dada, tanya selera.


Kita merasakan PRU-13 ini tiada perubahannya seperti PRU-12. BN akan menang, tetapi akan hidup dihujung tanduk kerana sejak PRU-12, kita masih gagal melihat tanda-tanda keinsafan di kalangan pemimpin BN.