Monday, June 16, 2008

TONY TAMBANG MURAH?



OH TONY! Masakan kita lupa ungkapan Tony Fernandes bila MAS memperkenalkan skim tambang sifar baru-baru ini?
Ini lah kata-kata Tony tempoh hari:"Kita percaya MAS menerima subsidi kerajaan untuk operasi laluan (KL-Singapore) ini (NST, 5/5/08).
MAS sahajakah yang mendapat subsidi, Tony? Yang pastinya TIDAK. Bos Air Asia ini merupakan orang yang ke 24 terkaya di Malaysia mengikut majalah FORBES dengan kekayaan berjumlah US$230 juta (RM828 juta) pada tahun 2007 ** (lihat link dibawah) dan hari ini rahsianya terbongkar.
Ketua Eksekutif dan tuanpunya Air Asia ini terbang ke mana sahaja dengan pesawat MAS dengan harga tiket yang cukup murah - 75 peratus diskaun atau 75 peratus lebih murah dari penumpang lain.

Jelas lah beliau merupakan antara yang mendapat subsidi dari MAS untuk terbang ke mana sahaja mengunakan pesawat MAS. Menurut Bernama: Malaysia Airlines telah menarik balik kemudahan diskaun tiket yang lumayan yang diberikan kepada Ketua Eksekutif Kumpulan Air Asia Datuk Tony Fernandes sejak dua tahun lepas, dengan alasan tekanan dari kesatuan sekerjanya yang tidak berpuas hati dengan pemberian hak istimewa itu.Penarikan hak istimewa itu berkuatkuasa 1 Jun 2008. (Rujuk: http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=339907)

Manakala portal berita, Malaysiakini.com melaporkan: Few know that budget carrier AirAsia boss Tony Fernandes had been enjoying discounts up to 75 percent when flying on Malaysia Airlines (MAS), its bitter business rival.
That’s not until a May 28 letter penned by MAS chief Idris Jala was leaked to Malaysiakini.According to the letter, which was addressed to Fernandes, the AirAsia chief executive officer had been enjoying steep discounts when flying MAS over the past two years.Idris nevertheless brought bad news for the AirAsia boss in the letter - his travel privileges had been withdrawn beginning this month.
( http://www.malaysiakini.com/news/84556)

**http://www.forbes.com/business/global/2007/0604/037.html

4 comments:

I swear said...

What a disclosure. I wonder why Tony Fernandes was given discount in the first place. Also, I wonder who else are getting cheap tickets. So when Tony said MAS was being subsidised (i.e. rakyat paying for it), it's the rakyat who he's screwing. I hope Idris Jala can disclose all the idiots who are being subsidised by the rakyat.

Anonymous said...

correct me if I'm wrong but the Airlines Industry has a standard courtesy practise of fares discount to all top management of other airlines, right?

Anonymous said...

JELAPANG BODOH PIAH.LAIN KALI SEBELUM KOMEN BACA PAPER HABISLAH.TAMBANG MURAH 75 PERATUS BUKAN TONY SAJA DAPAT DARI MAS.SEMUA EXECUTIVE AIRLINE SELURUH DUNIA DAPAT.TONY RAKYAT MALAYSIA TAK LAYAK KE?HANG ADALAH SATU SATUNYA CONTOH JENIS MANUSIA YANG BUSUK HATI DAN DENGKI ATAS KEJAYAAN BANGSA MALAYSIA SENDIRI.MUNGKIN HANG KETURUNAN MAMAK ATAU INDON BARU MASUK CARA HARAM DIMALAYSIA DAN TUNTUT HAK SAMA DENGAN ORANG MELAYU KONON PASAL HANG ISLAM.BACA LAH SEJARAH WUJUDNYA AIR ASIA-DARI SATU SYARIKAT YANG SUDAH BAKRUP DI BELI DENGAN MODAL RM 1 TANPA BANTUAN KEWANGAN DARI KERAJAAN-SUDAH JADI TOP.BANGGA LAH DENGAN KEJAYAAN ANAK BANGSA MALAYSIA WALAUPUN BUKAN ISLAM.ORANG MACAM HANG NI BILA NAK BELAJAR JADI BANGSA MALAYSIA SEBENAR.MUNKIN HANG KETURUNAN YAHUDI KUT.

Moshe said...

Saya setuju dgn komen anonymous tapi bukanlah sampai mengutuk orang, kerana kurang berhemah. Blogger perlu tahu maklumat secukupnya dan berkaitan dasar industri penerbangan. Tidak timbul soal subsidi kerana ini adalah strategi bisnes.

Saya bangga dgn Tony Fernandes, sebagai rakyat Malaysia beliau telah berjaya mempelopori tambang murah penerbangan dan ini dimanafaat oleh kita sepenuhnya dgn syarat kita merancang perjalanan. Dan tidak salah jika dikatakan Mas sendiri telah membuka mata dan turut menciplak idea Tony dgn tambang murah Mas dan secara tidak langsung memberi manafaat besar kpd kita malah kadang terdapat tawaran firefly lebih menarik dari Airasia.

Tahniah Tony, ini adalah jasa anda, Datuk !!