Wednesday, June 25, 2008

SKETSA PARLIMEN 2 (JUN 24/08): POWER CORRUPTS, KHAIRY!


"Apa yang dilakukan di luar di mana mereka dianggap sebagai ‘orang tepian’ saya rasa tidak menghormati peranan yang dimainkan oleh media massa dan akan menjejaskan usaha mereka menjalankan tugas." - Lim Guan Eng (Bagan)

"Ini semua buang masa, Tuan Yang di-Pertua, tidak payah." - Lilah Yasin (Jempol) membantah Guan Eng membangkitkan isu larangan keatas media.
"Adakah Yang Berhormat Menteri sedar bahawa mengikut anggaran yang dikeluarkan oleh Morgan Stanley iaitu sebuah dana syarikat antarabangsa yang terkemuka menganggarkan bahawa sejak 80-an jumlah kehilangan yang membabitkan amalan rasuah di Malaysia ialah sebanyak USD100 bilion. Bukan ringgit, Tuan Yang di-Pertua, tetapi USD100 bilion." - Lim Guan Eng

"Soalan tambahan saya menyentuh tentang persepsi rasuah terhadap kerajaan di semua peringkat. Lord Acton pernah sebut “Power corrupts; absolute power corrupts absolutely”. Saya pernah sebut dalam dewan ini bahawa even a little power corrupts very quickly." - Khairy Jamaluddin (Rembau).

"Yang mengeruhkan keadaan lagi, semalam pegawai yang disiasat di pejabat MB Selangor itu pertamanya digantung tugas selama dua bulan. Selepas itu dia sendiri letak jawatan kerana tidak yakin dengan MB Selangor. Ini menimbulkan tanda tanya. Jadi soalan saya, saya nak tanya adakah BPR telah menamatkan siasatan mereka dalam kes ini." - Khairy Jamaluddin

"Kes ECM Libra pun, ECM Libra dan post office. Siasat perkara ini." - N.Gobalakrishnan (Padang Serai) menyelar Khairy.

"Malu kat budak-budak tengoklah. You ingat you seorang pandai?" - Azmi Khalid (Padang Besar) mengherdik Jeff Ooi.

"Antara siaran yang popular, yang disukai ialah siaran langsung kita punya Parlimen. Boleh tidak Yang Berhormat Menteri jangan setengah jam. Alang-alang terus daripada pukul 10.00 pagi sampai 11.30 pagi. - Mohamad Aziz (Sri Gading)

No comments: