Wednesday, February 4, 2009

TUMBANGNYA PAKATAN RAKYAT!

Akhirnya Kerajaan Pakatan Rakyat Perak ditumbangkan oleh BN hari ini. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0204&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_17.htm

Walaupun Sultan Perak belum membuat keputusan mengenai pemohonan Kerajaan Pakatan Rakyat untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri, jawapan Sultan bukan lagi rahsia.

Ramai pasti Sultan akan membuat keputusan yang tidak akan menyebelahi Pakatan Rakyat.

Maka akan tercatit dalam sejarah politik negara bahawa kerajaan campuran Pakatan Rakyat yang Menteri Besarnya dari Parti Se-Islam Malaysia (Pas) hanya dapat bertahan 10 bulan sahaja.

Bagi penyokong BN dan Umno, hari ini perlu dirayakan. BN dan Umno kembali bertahta di Perak. Sehari dua lagi kita akan ketahui siapa Menteri Besar baru Perak.

Tetapi, sebelum merayakan kemenangan manis ini, Umno perlu mengimbau sejenak perasaan rakyat dan beberapa pandangan mengenai episod ini.

Antaranya pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Presiden UMNO berkata UMNO sedia untuk menerima siapa sahaja untuk menjadi ahli. Ini memanglah dasar parti. Tetapi kedua-dua ahli yang ingin keluar dari PKR ini mempunyai masalah. Mereka dituduh terlibat dengan rasuah seks.

8. Apakah UMNO begitu terdesak sehingga tidak dapat tunggu keputusan mahkamah berkenaan tuduhan terhadap mereka sebelum menerima mereka? Jika diterima sekarang dan kemudian mereka didapati tidak bersalah maka Kerajaan pimpinan UMNO (lebih kurang) akan dituduh mempengaruhi mahkamah. Benar tidak benar bukan soalnya. Pada pandangan masyarakat tuduhan ini tetap akan dipercayai. Ia akan punyai kesan dalam PRU13.

9. UMNO sudah dianggap bergelumang dengan rasuah, selalu mungkir janji, mengutamakan kroni Perdana Menteri di Terengganu. Jika kepada semua ini ditambah pula dengan penerimaan orang yang dituduh melakukan rasuah seks, imej UMNO akan jadi lebih buruk.

10. Dato Abdullah Presiden UMNO, fikir dahulu sebelum beria-ia nak terima orang yang seperti ini.
http://chedet.co.cc/chedetblog/2009/02/lompat-melompat.html

Dan pandangan seorang penulis Malaysian Insider:

Walau apa pun kesan dari pergolakan politik di Perak, rakyat jangan lupa kepada nama-nama ini - Datuk Nasharudin Hashim, Mohd Osman Jailu, Jamaluddin Mohd Radzi dan Hee Yit Foong - selama-lamanya.

Mereka adalah keturunan ahli politik yang cukup mengaibkan - pentingkan diri sendiri, tamak, tiada pedoman, pengecut dan tidak jujur.


Tiada lagi perkataan yang boleh digunakan untuk menggambarkan ahli politik seumpama ini. Mereka ke sana ke sini mengemis menggunakan simbol parti mereka, mengucapkan pelbagai kata-kata manis dan alasan kenapa Umno, Parti Keadilan Rakyat dan DAP perlu dipilih, dan kesudahannya memunkirkan kata-kata mereka kurang dari 12 bulan mereka di pilih.
Artikel penuh, sila layari: http://www.themalaysianinsider.com/lite/articles.php?id=17607

Dan pandangan-pandangan berikut:
Susan Sloone: If Perak falls into BN’s lap, it would be the Sultan’s doing…
Khoo Kay Peng: BN True Colours
Anil Netto: http://anilnetto.com/democracy/96-say-bn-will-suffer-in-next-ge/
A.Kadir Jasin: http://kadirjasin.blogspot.com/2009/02/implikasi-tumbangnya-kerajaan-pr-perak.html
Wong Chun Wai: A game that Anwar Ibrahim lost

No comments: